tel.608 782 558
educata@educata.pl
Aleja Wiśniowa 81
53-126 Wrocław
    News
    Nowa oferta w Poradni:

    Terapia dysfagii kliknij po więcej informacji

    Terapia INPP kliknij po więcej informacji

    KLAUZULA REALIZACJI OBOWIĄZKU INFORMACJI W ZAKRESIE OCHRONY DANYCH OSÓB FIZYCZNYCH

    przeczytaj o klauzuli RODO

     

    EDUCATOWE KONTO BANKOWE...

    ...znajdziesz tutaj

    POSIADAMY UPRAWNIENIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH

    Wydawane przez nas opinie są honorowane przez instytucje oświatowe (np. szkoły, przedszkola). Zapewniamy fachową pomoc oraz szybkie terminy wizyt. Realizujemy opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

    Dojrzałość szkolna

    LISTA WSKAŹNIKÓW DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ DZIECKA - POZIOM SPRAWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI

    1. Sprawność grafomotoryczna (manualna):

    • kreśli linie poziome, pionowe, „po śladzie”, samodzielnie i z zachowaniem prawidłowego kierunku

    • kreśli linie koliste i faliste, kreśli linie zamknięte (koła, owale, prostokąty)

    • łączy liniami zaznaczone punkty

    • obrysowuje szablony figur geometrycznych różnych wielkości

    • koloruje obrazki bez wychodzenia poza linie

    • kopiuje przez kalkę techniczną duże kontury i kształty literopodobne

    • rysuje szlaczki według przedstawionych wzorów

    • tworzy samodzielne kompozycje

    • prawidłowo trzyma przybór do pisania

    • lepi z plasteliny i modeliny

    • tnie nożyczkami według wytyczonej linii prostej i łamanej

    2. Sprawność ruchowa (motoryka duża i mała):

    • jest sprawne ruchowo, biega, skacze na jednej i na obu nogach, wspina się, rzuca piłkę

    • chętnie uczestniczy w różnego rodzaju zabawach ruchowych, lubi zajęcia gimnastyczne

    • zawiązuje sznurowadła, wiąże kokardki, zapina sprawnie guziki, zasuwa zamek

    • chętnie rysuje, maluje

    3. Orientacja przestrzenna:

    • odróżnia lewą stronę ciała od prawej

    • wskazuje swoją rękę, nogę prawą i lewą

    • wskazuje rękę prawą i lewą u osoby siedzącej naprzeciw niego

    • rozumie pojęcia określające położenie przedmiotu w przestrzeni (na środku, z prawej, lewej, wyżej, niżej, między, pod, nad, w, za, przed, obok)

    • posługuje się pojęciami określającymi położenie przedmiotu w przestrzeni (jw.)

    4. Percepcja słuchowa:

    • odróżnia z otoczenia dźwięki różnych pojazdów, instrumentów muzycznych, głosy ptaków

    • odtwarza prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego

    • dokonuje analizy zdania (wskazuje pierwsze słowo i ostatnie, podaje liczbę słów w zdaniu)

    • wyróżnia głoskę (zarówno samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu

    • dzieli proste wyrazy na głoski

    • przeprowadza syntezę głoskową wyrazów o prostej budowie

    • dzieli proste wyrazy na sylaby klaszcząc lub wystukując

    • przeprowadza syntezę sylabową wyrazów o prostej budowie

    • różnicuje wyrazy dźwiękopodobne, np. półka-bułka, Tomek-domek, nurek-murek itp.

    • odróżnia głoski o podobnym brzmieniu (np. b-p, d-t, g-k, z-s, w-f, itp.)

    • zapamiętuje krótkie wierszyki, rymowanki, piosenki, kilka poleceń naraz

    • zapamiętuje materiał uszeregowany w sekwencje słowne (nazwy pory dnia, posiłków, dni tygodnia, pory roku)

    • przez dłuższą chwilę uważnie słucha czytanych bajek, opowiadań, muzyki

    5. Percepcja wzrokowa:

    • chętnie bawi się klockami, układankami, puzzlami

    • różnicuje położenie i ukierunkowanie figur geometrycznych (trójkąt, romb, prostokąt, kwadrat, koło) z zachowaniem kolejności figur

    • układa obrazki z 3 części i z 9 części

    • układa przedmioty z dowolnej liczby części

    • układa kompozycję z figur geometrycznych, poprawnie odwzorowuje wzory

    • potrafi wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie obrazkach

    • dostrzega brakujące części w obrazkach

    6. Mowa i myślenie:

    • układa historyjkę obrazkową w poprawnej kolejności (3-4 obrazkowa)

    • uzasadnia słowne kolejności obrazków w omawianej historyjce

    • dokonuje klasyfikacji obrazków (np. z uwagi na użytek, kolor, kształt, wielkość), określa kategorie nadrzędne (np. meble, ubiory, przybory szkolne)

    • dobiera w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej

    • buduje poprawne wypowiedzi, prawidłowo używa trudniejsze wyrazy, mowa zawiera prawidłowe formy gramatyczne, posługuje się rozwiniętymi zdaniami, uogólnia temat

    • nie ma wady wymowy, prawidłowo wymawia wszystkie głoski

    • przez około pół godziny potrafi zajmować się daną aktywnością, dobrze koncentruje uwagę

    7. Elementarne pojęcia matematyczne:

    • posiada umiejętność porównywania zbiorów równolicznych, różnolicznych

    • ma opanowane pojęcia określające relacje między zbiorami (równo = tyle samo, mniej - więcej, o jeden mniej - o jeden więcej)

    • posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 20, liczy wspak

    • posiada umiejętność szeregowania zbiorów wg wzrastającej liczebności

    • przeprowadza operacje dodawania i odejmowania w zakresie 10 (na konkretach, w pamięci)

    8. Wiadomości na temat najbliższego środowiska społecznego i przyrodniczego:

    • wie ile ma lat, gdzie mieszka, czym w pracy zajmują się rodzice

    • zna nazwy niektórych zawodów i wiem czym ich przedstawiciele się zajmują

    • zna nazwy środków lokomocji, maszyn, urządzeń i wie do czego służą

    • zna nazwy zwierząt, wie w jakim środowisku żyją

    • zna nazwy roślin, wie w jakim środowisku przyrodniczym rosną

    9. Rozwój emocjonalno-społeczny i zachowanie:

    • w przypadku rozstania z opiekunem (np. w przedszkolu, u znajomych) jest pogodne

    • jest samodzielne w czynnościach samoobsługowych, nie wymaga ciągłej uwagi dorosłego

    • łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i z dorosłymi

    • jest wesołe, chętnie opowiada, nawiązuje rozmowę, jest aktywne, podejmuje inicjatywę

    • podjęte zadania doprowadza do końca, jest wytrwałe, ciekawi je efekt pracy

    • słucha poleceń nauczyciela, chętnie pełni wyznaczone przez nauczyciela role

    • przestrzega ustalonych w grupie umów, reguł, jest zdyscyplinowane

    • zgodnie bawi się w grupie - współdziała, czeka na swoją kolej itp.

    • potrafi wykonać 3-4 polecenia według kolejności podanej przez dorosłego

    • jest odporne na niepowodzenia

    • przewiduje skutki swoich zachowań

    • rozpoznaje swoje uczucia, nazywa je i potrafi je wyrazić

    Wszystkie prawa zastrzeżone.Strona wykonana przez doNETA.pl